H καλύτερη βελτίωση που μπορεί κάποιος να κάνει στο ποδήλατο δρόμου του, δεν χρειάζεται χρήματα. Δεν πρόκειται για την αλλαγή των τροχών, ούτε για κάποια εξωτική σειρά μετάδοσης. Πρόκειται για την σωστή ρύθμιση της πίεσης στα ελαστικά του ποδηλάτου! Είμαστε σίγουροι ότι η πίεση που έχεις στα ελαστικά σου είναι λάθος και παρακάτω σου εξηγούμε τις 4 πιο γνωστές περιπτώσεις που όλοι μας έχουμε συναντήσει όσον αφορά την πίεση των ελαστικών.
Δεν γνωρίζεις πόση πίεση έχεις. Στην καλύτερη φουσκώνεις τα ελαστικά του ποδηλάτου σου με μια τρόμπα δαπέδου η οποία έχει ένδειξη. Το «κακό» είναι πως αυτή η ένδειξη δεν είναι ακριβείας και πως δείχνει την πίεση που υπάρχει στην τρόμπα και όχι στο ελαστικό. Στις πολύ ποιοτικές τρόμπες αυτή η διαφορά είναι μερικά psi, ενώ σε άλλες τρόμπες μπορεί να φτάνει και τα 10-15 psi. Το θετικό είναι πως το «σφάλμα» είναι μόνιμο οπότε κάθε φορά φουσκώνεις τα ελαστικά στην ίδια πίεση. Για να λύσεις όλα αυτά τα προβλήματα θα πρέπει να προμηθευτείς ένα εξωτερικό μανόμετρο πίεσης ελαστικών. Υπάρχουν αρκετοί τύποι μανόμετρων στην αγορά από φτηνούς αναλογικούς μέχρι ψηφιακούς που όπως είναι και λογικό με αυξημένο κόστος. Προτιμήστε κάποιο ποιοτικό και με ενδείξεις για την χρήση που προορίζεται. Δεν μπορείτε να μετράτε την πίεση στο fatbike με το ίδιο μανόμετρο που χρησιμοποιείτε και στο ποδήλατο δρόμου!
Χρησιμοποιείτε την ίδια πίεση μπροστά και πίσω. Ακόμη ένα πολύ σημαντικό λάθος που κάνουμε πάρα πολλοί είναι το να βάζουμε την ίδια πίεση και στα δύο ελαστικά. Το κακό είναι πως το βάρος του σώματος δεν είναι όμοια μοιρασμένο στο ποδήλατο, αλλά περισσότερο τείνει στο 60% πίσω και 40% μπροστά. Αν θέλεις να μάθεις με ένα πρόχειρο τρόπο πόσο βάρος αναλογεί στον μπροστά και στον πίσω τροχό θα πρέπει να ζυγιστείς! Πως; Εύκολο! Χρειάζεσαι μια ζυγαριά το ποδήλατο, τον ποδηλατικό εξοπλισμό σου και κάποιον να σε βοηθήσει. Αρχικά ανεβαίνεις στην ζυγαριά κρατώντας το ποδήλατο ώστε να δεις το συνολικό βάρος. Έπειτα βάζεις το ποδήλατο κάτω ανεβάζεις τον έναν τροχό στην ζυγαριά και ανεβαίνεις στο ποδήλατο ενώ κάποιος κρατάει την ισορροπία. Σημειώνεις το βάρος. Στην συνέχεια, επαναλαμβάνεις και για τον άλλον τροχό.Το συνολικό βάρος των τροχών εμπρός και πίσω θα πρέπει να είναι όμοιο με το συνολικό βάρος που είχες στην ζυγαριά όταν κρατούσες το ποδήλατο. Με απλά μαθηματικά βρίσκεις την κατανομή βάρους στους τροχούς. Δυστυχώς όμως δεν γνωρίζουμε κάποιον μαθηματικό τύπο που να μπορεί να σου πει πόση πίεση να βάλεις σε κάθε ελαστικό βάση της κατανομής του βάρους! Πλέον όμως ξέρεις πως ισορροπείς επάνω στο ποδήλατο και μπορείς να προσαρμόσεις τις πιέσεις τον ελαστικών.
Η πίεση στα ελαστικά εξαρτάται από το προσωπικό στυλ, τους δρόμους όπου κυκλοφορείς, τα ελαστικά και τους τροχούς. Είναι ξεκάθαρο όμως πως στο μπροστά ελαστικό θα πρέπει να χρησιμοποιείτε εμφανέστατα χαμηλότερη πίεση από ότι στο πίσω. 13-17% λιγότερη πίεση στο μπροστά είναι μια καλή αρχή.
Δεν ελέγχετε την πίεση των ελαστικών συχνά. Ακόμη ένα πολύ σημαντικό παράπτωμα που πέφτουν αρκετοί είναι ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών. Λόγω των υψηλών πιέσεων αλλά και λόγω κατασκευής, οι σαμπρέλες των ποδηλάτων δεν είναι τελείως αεροστεγές. Σίγουρα θα το έχετε παρατηρήσει και εσείς, πως μετά από 1-2 βδομάδες ακινησίας τα ελαστικά είναι εμφανέστατα πιο ξεφούσκωτα. Δεν χρειάζεται να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών πριν από κάθε βόλτα, αλλά καλό είναι να την ελέγχετε μια φορά την εβδομάδα με το μανόμετρο που αγοράσατε!
Έχετε πολύ περισσότερη πίεση από αυτή που είναι η βέλτιστη. Λανθασμένα πιστεύουμε πως όσο περισσότερο αέρα βάλουμε στα λάστιχα μας τόσο πιο άνετα και γρήγορα θα βγει η προπόνηση/βόλτα. Στο πλαϊνό του ελαστικού αναγράφεται η μέγιστη επιτρεπόμενη πίεση και όχι η μέγιστη πίεση που θα πρέπει να βάζετε κάθε φορά πριν βγείτε με το ποδήλατο. Η ένδειξη στο πλαϊνό του ελαστικού δεν σας γνωρίζει. Δεν ξέρει πως ποδηλατείτε, δεν ξέρει πόσο ζυγίζετε, δεν ξέρει τους δρόμους όπου κυκλοφορείτε. Από τους «παλιούς» συνεχώς ακούμε πως όση περισσότερη πίεση έχουμε στο λάστιχο τόσο λιγότερη αντίσταση κύλισης έχουμε και πως επίσης έχουμε λιγότερες πιθανότητες για κάποιο σκάσιμο. Αυτό όμως έχει αλλάξει με την εμφάνιση των φαρδύτερων ελαστικών για τα ποδήλατα δρόμου και θα πρέπει να χαμηλώσετε τις πιέσεις. Γιατί;
- Τα φαρδύτερα ελαστικά έχουν μεγαλύτερο όγκο αέρα, έχουν λιγότερες παραμορφώσεις στα πλαϊνά τους -το οποίο είναι υπεύθυνο για την χαμηλότερη αντίσταση κύλισης- σε σύγκριση με ένα στενότερο ελαστικό στην ίδια πίεση.
- Η αντίσταση κύλισης όντως αυξάνεται όσο χαμηλώνει η πίεση στο ελαστικό αλλά σύμφωνα με έρευνες δεν αυξάνεται περισσότερο από μερικά watt ακόμη και αν χαμηλώσετε την πίεση των ελαστικών για 60 psi! Σκεφτείτε πως η αντίσταση κύλισης είναι η μικρότερη αντίσταση που αντιμετωπίζετε πάνω στο ποδήλατο. Η δική σας αεροδυναμική αντίσταση, η βαρύτητα -στις ανηφόρες- όλα αυτά είναι πολύ μεγαλύτερα ως αντιστάσεις και έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στην αίσθηση που σας δίνει το ποδήλατο.
- Η χαμηλότερη πίεση στα ελαστικά αυξάνει την πρόσφυση στις στροφές και στο υγρό τερέν καθώς αυξάνεται η επιφάνεια επαφής του ελαστικού με τον δρόμο. Όταν έχετε χαμηλότερη πίεση στα ελαστικά αυτά παραμορφώνονται ελαφρώς περισσότερο και από εκεί προέρχονται τα μεγαλύτερα επίπεδα πρόσφυσης. Επίσης, το ποδήλατο γίνεται πιο «ήσυχο» και έχει πολύ καλύτερη αίσθηση.
Πειραματιστείτε με την πίεση των ελαστικών σας και μην φοβάστε. Ξεκινήστε ξεφουσκώνοντας κάθε λάστιχο 5% από την πίεση που βάζατε συνήθως και βγείτε για την βόλτα/προπόνηση σας. Σημειώστε σε ένα χαρτί τις εντυπώσεις σας και ξαναδοκιμάστε. Μην φοβάστε να χαμηλώσετε λίγο ακόμη την πίεση. Η βέλτιστη πίεση των ελαστικών, σας προσφέρει μια άνετη εμπειρία πάνω στο ποδήλατο, χωρίς να νιώθετε ότι κάτι σας «τραβάει» πίσω από άποψη αντίστασης κύλισης αλλά επίσης προσφέρει αυξημένη αυτοπεποίθηση στις στροφές. Όταν αρχίσετε να νιώθετε το μπροστά ελαστικό να παραμορφώνεται κατά το απότομο στρίψιμο προσθέστε μερικά psi και έχετε βρει την βέλτιστη πίεση! Σημειώστε κάπου τις πιέσεις για τον μπροστά και τον πίσω τροχό. Προσοχή όμως, η πίεση θα αλλάξει αν αλλάξετε μάρκα ελαστικών ή και τροχούς.
πηγή : sela.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου