Δευτέρα 18 Απριλίου 2016

Τύποι ποδηλάτων βουνού και πως να επιλέξετε τον κατάλληλο για εσάς!!!





Έρχεται η άνοιξη και έχετε βγει στην αναζήτηση για ένα καινούριο ποδήλατο βουνού. Οι επιλογές σχεδόν ατελείωτες, τα χρώματα και τα σχέδια ακόμη περισσότερα και έχετε πελαγώσει. Φαρδιά ελαστικά, μπρος πίσω ανάρτηση, ή στενό λάστιχο και μόνο μπροστά ανάρτηση; Μήπως μπρος πίσω μικρότερες αναρτήσεις με στενά ελαστικά; Ή μήπως εκείνο το ποδήλατο με τα πολύ χοντρά λάστιχα και χωρίς αναρτήσεις;
Όλα εξαρτώνται από τα χρήματα που είστε διατεθιμένοι να ξοδέψετε, το επίπεδο σας αλλά και τα μέρη στα οποία θα ποδηλατείτε. Τα εισαγωγικά ποδήλατα για το βουνό συνήθως έχουν μόνο μπροστά ανάρτηση, ενώ όσο ανεβαίνουν τα χρήματα που θα διαθέσετε τόσο αυξάνουν οι επιλογές στα ποδήλατα. Το πρώτο βήμα λοιπόν που θα πρέπει να κάνετε προς την επιλογή του καταλληλότερου ποδηλάτου βουνού για εσάς, είναι να θέσετε πόσα χρήματα είστε διατεθειμένοι να ξοδέψετε.
Στο επόμενο βήμα θα πρέπει να επιλέξετε ένα ποδήλατο βουνού, κατάλληλο για αυτά που θέλετε να κάνετε. Δεν θα επιλέξετε ένα ποδήλατο downhill αν το μόνο που θέλετε είναι να κάνετε χαλαρές βόλτες σε χωματόδρομους, αλλά ούτε ένα ποδήλατο με 160mm διαδρομές αν θέλετε να γράφετε ΠΟΛΛΑ χιλιόμετρα στα βουνά. Κάθε ποδήλατο είναι διαφορετικό με διαφορετικά πλεονεκτήματα ΚΑΙ μειονεκτήματα. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε αν δεν ξέρετε ήδη τι τύπο ποδηλάτου θέλετε, είναι να δοκιμάσετε είτε από κάποιο μαγαζί μερικά διαφορετικά είδη ποδηλάτων, είτε να δανειστείτε από κάποιον φίλο σας.
Ευτυχώς η δυστυχώς η ποδηλασία βουνού έχει να κάνει με συμβιβασμούς. Μπορείτε να συμβιβαστείτε πως θα ανεβαίνετε δύσκολα το βουνό αλλά θα κατεβαίνετε πολύ διασκεδαστικά και εύκολα, ή θα ανεβαίνετε εύκολα και άνετα, αλλά στο κατέβασμα τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα και όχι τόσο διασκεδαστικά.
Ας δούμε όμως τι τύποι ποδηλάτων βουνού υπάρχουν και ποια είναι η αποδοτικότερη χρήση για τον καθένα!



Hardtail










Πρόκειται για τον πιο απλό τύπο ποδηλάτου βουνού, στα οποία υπάρχει ανάρτηση μόνο μπροστά. Είναι η επιλογή των περισσοτέρων που ξεκινάνε την ποδηλασία βουνού, καθώς υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο εύρος τιμών. Δεν είναι όλα τα hardtail ίδια όμως.
  • Cross-Country XC. Είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να έχουν χαμηλό βάρος και μεγάλη ακαμψία, ώστε ο αναβάτης να διανύει μεγάλες αποστάσεις γρήγορα και χωρίς πολύ κόπο. Συνήθως πια έχουν τροχούς 29″ με πολύ στενά ελαστικά με μικρά τακούνια ώστε να έχουν ελάχιστη αντίσταση κύλισης στο χώμα και οι διαδρομές των αναρτήσεων κυμαίνονται μεταξύ 80-120 χιλιοστών. Τα εισαγωγικά μοντέλα έχουν πλαίσιο από αλουμίνιο ενώ τα ακριβότερα είναι ανθρακονημάτινα. Όσον αφορά τις ταχύτητες υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές με την συνηθέστερη να είναι 3Χ9 σε κάποιο οικονομικό μοντέλο, ενώ από εκεί υπάρχουν επιλογές για 3Χ10, 2Χ10, 2Χ11, 1Χ11.
  • Trail.Αν οι αγώνες και οι απόλυτες επιδόσεις δεν είναι αυτό που θέλετε, τότε ένα trail hardtail είναι το καλύτερο ποδήλατο για να μπείτε στην ποδηλασία βουνού. Η γεωμετρία είναι αρκετά διαφορετική από ένα cross-country ποδήλατο καθώς είναι πιο επιθετική για να είναι πιο φιλικό στις απότομες κατηφόρες. Επίσης, οι διαδρομές των αναρτήσεων είναι μεγαλύτερες (120-150mm) και τα ελαστικά πιο φαρδιά. Σήμερα συναντώνται με τροχούς 27,5 ιντσών. Στην μετάδοση θα συναντήσετε ότι συνδυασμό θέλετε, με το 1Χ11 να είναι ο διαδεδομένος -αλλά και πιο ακριβός αυτή την στιγμή.
  • Fatbikes. Πρόκειται για ποδήλατα που έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα τελευταία χρόνια και είναι συνήθως hardtails με ή χωρίς μπροστά ανάρτηση. Τα πλαίσιά τους ωστόσο είναι ειδικά διαμορφωμένα ώστε να μπορούν να δεχτούν ελαστικά 4-5″ στο πλάτος. Ξεκίνησαν ως ποδήλατα για το χιόνι, αλλά γίνονται συνεχώς πιο δημοφιλή ειδικότερα στις λάσπες και στο πολύ μαλακό χώμα. Τα πολύ φαρδιά τους ελαστικά προσφέρουν πολύ μεγάλα επίπεδα πρόσφυσης και είναι ιδανικά για κάποιον που τον φοβίζει το βουνό και η ασάφεια του χώματος. Στην μετάδοση συναντάμε 1Χ11 με 20 ή 30 δόντια μπροστά γρανάζι, ή 2Χ10.





Full suspension











Τα ποδήλατα διπλής ανάρτησης φέρουν δύο αναρτήσεις. Μια για τον εμπρός τροχό και μια για τον πίσω. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνουν την πρόσφυση σε όλα τα είδη εδάφους και προσφέρουν μια πιο άνετη και ξεκούραστη εμπειρία. Επίσης μπορούν να πάνε σε πιο τεχνικό και δύσκολο έδαφος με μεγαλύτερη ευκολία και υψηλότερες ταχύτητες. Το αρνητικό είναι η αυξημένη τιμή τους λόγω της πίσω ανάρτησης. Όπως και τα hardtail, έτσι και τα full suspension βγαίνουν σε διάφορους τύπους. Κατηγοριοποιούνται βάση της διαδρομής της πίσω ανάρτησης, αλλά και από την γεωμετρία τους.
  • Cross-Country Full Suspension. Όπως και η αντίστοιχη κατηγορία στα hardtail, έτσι και τα cross-country full suspension ποδήλατα είναι σχεδιασμένα ώστε να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις εύκολα και γρήγορα. Προσανατολίζονται προς την αγωνιστική χρήση, είτε είναι σύντομες διαδρομές XC, είτε διαδρομές Marathon καθώς είναι ελαφριά, άνετα και πολύ αποδοτικά -για full suspension. Τα περισσότερα από αυτά, έχουν τροχούς 29″ με λεπτά ελαστικά και αναρτήσεις 80-120 χιλιοστά. Εκτός από την αγωνιστική χρήση όμως, ένα τέτοιο ποδήλατο θα καλύψει κάποιον που θέλει ένα ελαφρύ και άνετο ποδήλατο βουνού ώστε να καλύπτει μεγάλες αποστάσεις εύκολα και γρήγορα, σε έδαφος όμως το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Στην μετάδοση δύσκολα θα βρείτε ποδήλατο με 3πλο δισκοβραχιόνα μπροστά.
  • Trail Full suspension. Αν τα ποδήλατα της παραπάνω κατηγορίας δεν σας καλύπτουν και θέλετε ένα ποδήλατο το οποίο είναι πιο διασκεδαστικό στην κατηφόρα, αλλά χωρίς να κάνετε πολλούς συμβιβασμούς στις ανηφόρες, τότε ένα trail FS είναι το ποδήλατο που θέλετε. Με διαδρομές αναρτήσεων από 120-140 χιλιοστά, γεωμετρία πιο φιλική στις κατηφόρες και πιο ενισχυμένα ελαστικά και τροχούς ώστε να μπορούν να δεχτούν μεγαλύτερες καταπονήσεις. Σε αυτή την κατηγορία θα συναντήσετε ποδήλατα με τροχούς 27,5″ αλλά και 29″ με τα πρώτα να είναι πιο διασκεδαστικά, ενώ τα δεύτερα πιο γρήγορα. Στην μετάδοση συναντάμε 2Χ10 ή 1Χ11 αναλόγως την κατηγορία τιμής.
  • Εnduro-All mountain. Πρόκειται για την πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη κατηγορία ποδηλάτων αυτή την στιγμή στην αγορά καθώς έχουν την δυνατότητα να ανεβαίνουν αξιοπρεπώς, αλλά να κατεβαίνουν όπως τα παλαιότερα ποδήλατα downhill. Γενικά πρόκειται για τα πιο διασκεδαστικά ποδήλατα στην κατηγορία των full suspension τα οποία σου δίνουν την δυνατότητα να κάνεις σχεδόν τα πάντα, έστω με συμβιβασμούς. Συνήθως με τροχούς 27,5″ -αν και υπάρχουν μερικά μοντέλα με τροχούς 29″. Οι αναρτήσεις έχουν διαδρομές από 150 μέχρι 170 χιλιοστά. Ως ποδήλατα είναι πολύ γερά ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τα πιο δύσκολα εδάφη που θα συναντήσετε και η γεωμετρία τους είναι πολύ πιο επιθετική ώστε να δίνουν την απαραίτητη αυτοπεποίθηση στις απότομες κατηφόρες. Αν και πρόκειται για ποδήλατα που μπορούν να κάνουν τα πάντα, ένας αρχάριος αναβάτης καλύτερα θα είναι να αγοράσει ένα trail ποδήλατο, καθώς η γεωμετρία των enduro-all mountain ποδηλάτων χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή του αναβάτη ώστε να πάει γρήγορα και με ασφάλεια. Στην μετάδοση συναντάμε κυρίως 1Χ11 χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα χρήσης διπλού δισκοβραχίονα μπροστά στα περισσότερα ποδήλατα αυτής της κατηγορίας.





Downhill







  • Downhill. Τα ποδήλατα downhill είναι σχεδιασμένα ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΙΝΟΥΝ πολύ δύσκολα και τεχνικά μονοπάτια με πολύ μεγάλα άλματα, όσο πιο γρήγορα γίνεται. Έχουν αναρτήσεις με διαδρομές 200 χιλιοστών, με την μπροστά ανάρτηση να θυμίζει ανάρτηση μηχανής για μεγαλύτερη ακαμψία. Η γεωμετρία τους είναι ακόμη πιο επιθετική και τα πλαίσια πολύ άκαμπτα. Τα ποδήλατα αυτά «ζωντανεύουν» μόνο σε πάρα πολύ υψηλές ταχύτητες, ενώ σε χαμηλότερες ταχύτητες είναι δύσκολα στον χειρισμό τους. Τα λάστιχα είναι φαρδιά με μεγάλα τακούνια για καλύτερη πρόσφυση, ενώ στα φρένα συναντάμε συνήθως 4-πίστονες δαγκάνες και δίσκους 200 χιλιοστών μπροστά και πίσω.


Πηγή : sela.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου