Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2014

Δισκόφρενα: Μόδα ή αναγκαιότητα;




Τα δισκόφρενα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει της μόδας και όλες οι εταιρείες πλέον βγάζουν τα περισσότερα μοντέλα τους και σε έκδοση με δισκόφρενα. Μπορεί αρχικά να εμφανίστηκαν στα ποδήλατα εκτός δρόμου, πλέον όμως τα συναντάμε σε ποδήλατα trekking ακόμα και σε ποδήλατα δρόμου. Τι πραγματικά όμως προσφέρουν τα δισκόφρενα στον καθημερινό χρήστη; Υπερτερούν σε κάποιους τομείς σε σχέση με τα παραδοσιακά v-brakes ή τα τμήματα marketing των εταιρειών προωθούν τα δισκόφρενα ως εναλλακτικές, ανώτερης τεχνολογίας, λύσεις στους απλούς καταναλωτές;
Η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη καθώς αμφότερα έχουν εξελιχθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια εξαλείφοντας τα περισσότερα μειονεκτήματά τους. Τα δισκόφρενα, αρχικά, σχεδιάστηκαν για χρήση σε ποδήλατα βουνού. Η εκτός δρόμου κίνηση καταπονεί περισσότερο τους τροχούς. Τα φυσικά εμπόδια που θα συναντήσει ο ποδηλάτης στο βουνό ποικίλουν και τα φρένα είναι ζωτικής σημασίας. Λάσπες, νερά, πέτρες και καταβάσεις απαιτούν ένα αποδοτικό και αξιόπιστο σύστημα φρένων. Τα συμβατά φρένα μειονεκτούν σε αυτές τις συνθήκες καθώς απαιτούν στεγνούς και ίσιους τροχούς για να αποδώσουν τα μέγιστα. Δηλαδή τροχούς που δεν έρχονται σε συχνή επαφή με χώμα, νερό και λάσπη, ούτε καταπονούνται από λακκούβες και πέτρες.
Ο μηχανισμός των δισκόφρενων είναι τέτοιος που επιτρέπει την απρόσκοπτη χρήση τους κάτω από όλες τις συνθήκες. Και αυτό γιατί οι δαγκάνες (τακάκια) χρησιμοποιούν το δίσκο αντί του τροχού για να
επιβραδύνουν το ποδήλατο. Οι δίσκοι δεν έρχονται σε επαφή με τα στεφάνια των τροχών γεγονός που τους κάνει λιγότερο ευπαθείς σε νερά και λάσπες. Επίσης, οι τρύπες τους, εκτός από τον καλύτερο αερισμό, βοηθούν στην απομάκρυνση του νερού από τους δίσκους, διατηρώντας πάντα την επιφάνεια καθαρή. Βέβαια, όλα τα παραπάνω έρχονται με μεγαλύτερο κόστος. Και αυτό γιατί τα δισκόφρενα, και κυρίως τα υδραυλικά, απαιτούν να βάλετε το χέρι βαθύτερα στη τσέπη τόσο για να τα αποκτήσετε όσο και για να τα συντηρήσετε. Η συντήρηση ειδικά, εκτός του ότι είναι ακριβότερη των συμβατών, είναι και πολυπλοκότερη και απαιτεί γνώσεις ώστε να γίνει σωστά. Δεν είναι λίγοι αυτοί που έχουν κακή εντύπωση για τα δισκόφρενα λόγω κακής ρύθμισης και συντήρησης.
Οι υπέρμαχοι των v-brakes προσάπτουν και άλλα μειονεκτήματα στα δισκόφρενα. Ένα από αυτά είναι το επιπλέον βάρος που προσθέτει ο μηχανισμός. Το μισό κιλό που μπορεί να προσθέσει ένας μηχανισμός μπορεί να ακούγεται λίγο, δυσκολεύει όμως τον ποδηλάτη πολύ περισσότερο απ’ ότι νομίζετε στις ανηφόρες. Επίσης, η χρήση δισκόφρενων σε ποδήλατα που κινούνται ως επί το πλείστον σε δρόμο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον δίσκο. Λόγω των μεγαλύτερων ταχυτήτων που αναπτύσσονται στην άσφαλτο, η θερμική ενέργεια που δημιουργείται κατά το φρενάρισμα είναι περισσότερη απ’ ότι στις εκτός δρόμου διαδρομές. Η παρατεταμένη λοιπόν χρήση των φρένων στο δρόμο υπερθερμαίνει το δίσκο, ο οποίος σε φθηνά συστήματα μπορεί να στραβώσει μειώνοντας έτσι την απόδοσή του.
Εν κατακλείδι, τα δισκόφρενα είναι απαραίτητα σε ποδήλατα βουνού αλλά δεν προσφέρουν περισσότερα από τα συμβατά φρένα στα ποδήλατα δρόμου, εκτός από την ικανοποίηση της ματαιοδοξίας του ιδιοκτήτη. Ο μέσος ποδηλάτης, εκτός του ότι δεν έχει ανάγκη τα δισκόφρενα, σπάνια θα βρεθεί σε καταστάσεις που τα συμβατικά φρένα θα τον προδώσουν. Εν αντιθέσει, στα ποδήλατα δρόμου όπου το βάρος έχει ιδιαίτερη σημασία, τα v-brakes είναι ιδανική λύση. Αν παρόλα αυτά προτιμάτε ποδήλατα με δισκόφρενα, φροντίστε να είναι επώνυμης εταιρείας η οποία έχει διαθέσει χρόνο και χρήμα στο σχεδιασμό και την ανάπτυξή τους. Λίγα παραπάνω χρήματα στην αγορά θα σας γλυτώσουν αρκετά περισσότερα στη συνέχεια.
πηγή:bikesports.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου